Kysymyksiä ja vastauksia

Tältä sivulta löydät valikoiman kysymyksiä, joita saamme usein asiakkailtamme sekä vastaukset niihin. Jos et löydä vastausta kysymykseesi luettelosta, ota yhteyttä meihin puhelimitse tai sähköpostilla.

020 775 0880
info@kylakuitu.fi

Yleiset kysymykset ja vastaukset

Koska liittymätilaukseni laskutetaan?

Tarjoamme tilaajalle useita eri vaihtoehtoja laskutuksen suhteen ja liittymän voi halutessaan maksaa joko kerralla, kahdessa erässä tai osamaksulla. Jos rahaa valokuituliittymään ei haluta sitoa ennen kuin rakentaminen alueella alkaa, voi ensimmäisen erän liittymämaksusta (1000,00€) maksaa vasta kun rakentaminen alueella käynnistyy ja loppuosuuden (990,00€) liittymän toimituksen yhteydessä.

Koska luvattu avoimuus toteutuu?

Kymijoen Kyläkuidun valokuituverkko kasvaa ja kehittyy samaa tahtia kun kuitua saadaan uppoamaan maahan. Verkon laajetessa ja tavoittaessa yhä enemmän asiakkaita myös yhteistyö eri tahojen kanssa mahdollistuu, jolloin palveluntarjoajia saadaan mukaan useampia.

Toistaiseksi pääasiallisena palveluntarjoajana toimii Netplaza, täysi avoimuus saavutetaan viimeistään verkon valmistuessa.

Mihin tarvitsen valokuitua kun nykyinen yhteytenikin on vielä riittävä?

Kehitys juoksee eteenpäin suurin askelin ja tietoliikenneyhteyksille astetetut vaatimukset seuraavat kovaa vauhtia perässä. Vielä joitakin vuosia sitten toimeen tultiin nopeuksilla , jotka eivät enää nykyään riitä edes peruskäyttöön. Nopeiden yhteyksien yleistyessä myös palvelut kehittyävät koko ajan monipuolisemmiksi ja vaativat laajakaistaliittymältä enemmän potkua. Nykyisten kupariverkkojen nopeus on saavuttanut huippunsa jo kauan sitten ja pian ne eivät enää palvele tarkoitustaan tavalla, jota nykyaikaisilta tietoliikenneyhteyksiltä odotetaan.

Kupariverkko on auttamattomasti vanhentunut ja varsinkin harvaan asutuilla alueilla sen ylläpito on operaattoreille kannattamatonta toimintaa. Vaikkei tilanteen vakavuus taajamalle saakka ulotukaan, kylillä vaikutukset ovat kuitenkin selvät. Operaattorit ovat vuosien saatossa saattaneet keriä kuparit takaisin keloihin ja internet- yhteys on mahdollista saada enää mokkulan muodossa. Joillakin alueilla kupariverkko on vielä olemassa, mutta palveluiden laatu ja hinnoittelu on tyystin toista luokkaa kuin esimerkiksi kaupungissa.

Jos tilanne on jo tänään tämä, miten käy kun huominen viimein koittaa?

Mikä tarkoittaa avoin verkko?

Suurin osa tämän päivän tietoliikenneverkoista on ns. suljettuja verkkoja, joissa asiakas joutuu sitoutumaan verkkoa ylläpitävään operaattorin sekä sen tuottamiin ja tarjoamiin palveluihin.

Avoimessa (Open Access) verkossa palveluntarjoajia on yhden sijaan useita ja asiakkaalla on täysi päätäntävalta siitä, keneltä hän haluamansa palvelut tilaa. Avoin verkko lisää myös palveluntarjoajien välistä kilpailua jolloin myös palveluiden hinnat ovat alhaisemmalla tasolla kun suljetussa verkossa.

Minne kaikkialle Kyläkuitu toimittaa valokuituliittymiä?

Kyläkuitu rakentaa valokuituverkkoa Kouvolan ja Iitin haja-asutusalueiden niihin osiin, joissa tilaajien määrä on toteutuksen kannalta riittävä. Mikäli riittävää määrää ei saada määräaikaan mennessä täyteen, lykkääntyy alueen rakentaminen seuraavalle rakentamiskaudelle. Kuidun saapuminen on kylien asukkaiden käsissä, tilaa siis liittymä nyt ja edesauta saatavuutta omalla kylälläsi.

Voit helposti selvittää kiinteistösi sijainnin hankealueella soittamalla meille numeroon 020 775 0880.

Miten käy sähköpostitilini jos irtisanon vanhan internet- liittymäni?

Mikäli käytössä on nykyisen operaattorisi (Sonera, Elisa, Kymp jne) tarjoama sähköpostiosoite joka on toimitettu sinulle internet liittymän kylkiäisenä, lakkaa tämä toimimasta samalla hetkellä kun internet- liittymä irtisanotaan.

Mikäli käytössäsi on operaattorista riippumaton sähköpostipalvelu kuten esimerkiksi gmail.com, live.com tai luukku.com, ei palveluntarjoajan vaihdos vaikuta sen toimintaan millään tapaa.

Miten voin edesauttaa kuidun saapumista omalle kylälleni?

Voit omalta osaltasi edesauttaa hankkeen etenemistä tilaamalla kuituliittymän mahdollisimman pian. Kun tilaajia saadaan kasaan alueittain runsaasti jo aikaisessa vaiheessa, näkyy tämä myös hankkeen toteutumisen aikataulussa.

Muistathan, että halutessasi ensimmäinen erä liittymämaksusta (1000,00€) laskutetaan sinulta vasta, kun rakentaminen alueella käynnistyy ja loppuosuus (990,00€) vasta  toimituksen yhteydessä.

Tekniset kysymykset ja vastaukset

Kotipääte Inteno EG300AC

Rakennuskaudella 2015 Kyläkuitu luopui aiemmin käytössä olleesta HP A3100-8 kotipäätteestä ja korvasi sen monipuolisemmalla Inteno EG300AC:lla. Muutoksen myötä liittymän käyttöönotto on loppuasiakkaalle aiempaa helpompaa sillä esim. langattoman verkon luontia varten ei enää tarvitse erikseen hankkia WLAN- reititintä.

Inteno EG300AC on valmiiksi esikonfiguroitu niin, että käyttöönotto ei vaadi asiakkaalta muita toimia kuin verkkokaapelin asennuksen tietokoneen ja kotipäätteen välille tai WLAN- yhteyttä käyttävien laitteiden yhdistämisen esikonfiguroituun langattomaan verkkoon. Langattoman verkon nimi (SSID) sekä salausavain (WiFi-Key) löytyvät laitteen päälle liimatusta tarrasta sekä laitteen pohjasta.

Mikäli asiakas haluaa muuttaa esim. palomuurin tai WLAN:in asetuksia mieleisekseen on tämäkin mahdollista. Asetuksia pääsee muuttamaan kirjautumalla laitteen käyttöjärjestelmään (IopSys) internet- selaimella alla olevin tunnuksin:

 IP:  192.168.1.1
 Käyttäjätunnus:  user
 Salasana:  user

Tekniset tiedot (PDF)
Pika-asennusopas (PDF)
IopSys- manuaali (Linkki)

Kuinka testaan internet-yhteyteni nopeuden?

Internet- yhteyden nopeuden testaamiseksi on tarjolla lukuisia eri palveluja joista mainitsemme kohtuuden rajoissa pysymisen tähden vain muutamia. Jos haluat testata yhteytesi nopeutta muilla kuin alla mainitsemillamme palveluilla, löytyy niitä helposti lisää esimerkiksi Googlettamalla hakusanan “nopeustesti“.

Mikään nopeustesti ei anna 100% tarkkaa tulosta liittymän nopeudesta sillä oman yhteyden ja mittaavan palvelimen välissä on aina joukko yhteyksiä, joiden toimintakunto ja nopeus vaihtelevat ja vaikuttavat näin ollen mittaustulokseen. Nopeustesti antaa siis vain viitteellisen kuvan liittymäsi todellisesta nopeudesta.

Nopeuteen ja mittaustulokseen vaikuttavat käytettävän mittauspalvelun lisäksi myös oman sisäverkon kunto, liitäntätapa sekä liittymän kuormitus mittaushetkellä.

Jos olet KyläSuper tilaaja on myös hyvä muistaa se, että 100Mbit/s kaistasta on varattu 10Mbit/s LumoTV palvelua varten.

 

Ennen nopeustestin suorittamista:

– Sulje liittymää kuormittavat sovellukset (esim. Spotify) mittauksen ajaksi.
– Jos käytät wlan-verkkoa, kytke tietokone suoraan modeemiin ethernet-kaapelilla.
– Jos käytössäsi on kannettava tietokone kytke se verkkovirtaan, sillä Windowsin virranhallinta-asetukset vaikuttavat usein tiedonsiirtonopeuteen.
– Jos modeemiin on kytketty useampia tietokoneita varmista, ettei niiltä ole liikennettä verkkoon.

 

Nopeustestejä:

Speedtest.net
Sonera
Tornio24
Bandwidhtplace
kpnet

Miksi Windows ilmoittaa tiedostojen latausnopeudeksi alhaisempia tuloksia kuin internetin nopeustestit?

Toisin kuin useimpien operaattoreiden tarjoamissa nopeustesteissä, Windows ilmoittaa latausnopeudet megabittien sijaan megatavuina (1 megabitti = 0,125 megatavua).

Liittymänopeudet megabitteinä ja megatavuina:
KyläKymppi 10Mbit/s = 1,25Mt/s
KyläSata 100Mbit/s = 12,5Mt/s

Esimerkki:
Pertulla on Kyläkuidun tarjoama KyläSata- liittymä ja hän lataa internetistä suurta tiedostoa. JOS tiedostoa kyettäisiin lataamaan sen tarjoajan suunnalta 100Mbit/s nopeudella, ilmoittaisi Windows tuolloin latausnopeudeksi ~12,5Mt/s.

Sähköpostiasetukset Kyläkuidun verkossa

Alla on POP/IMAP-sähköpostiohjelmiin tarvittavat lähtevän postin (SMTP-palvelin) asetukset. Tarkemmat ohjeet asetusten laittamiseksi löydät käyttämäsi ohjelman ohjeista.

Lähtevän postin palvelin (SMTP): posti.talonetti.fi

  • suojaamaton yhteys: portti 25
  • suojattu (TLS) yhteys: portti 25
Tärkeää tietoa kodin sisäverkosta (HP A3100-8 v2)

Kodin sisäverkko kannattaa rakentaa oikein, jotta käyttö on mahdollisimman sujuvaa ja turvallista. Tärkein asia on reitittimen hankinta talouteen, jota vahvasti suosittelemme. Vanhaa ADSL-modeemia ei tähän tarkoitukseen voi käyttää.

Alla oleva kuva kertoo suositellun asennustavan seuraavista näkökulmista:

  1. Langattomuus: Lähes kaikki nykyajan laitteet pystyvät toimimaan langattomasti (WLAN) ja jotta laitteiden käyttö kotona olisi mahdollisimman sujuvaa, voit liittää NAT- ominaisuuden omaavan langattoman reitittimen kotipäätteeseen. Esimerkkejä langattomista reitittimistä: Buffalo AirStation N300, Netgear N300, D-Link N300 (DIR-605L). Kyläkuitu EI suosittele WLAN-Accespointien käyttöä verkossaan sillä niiden on todettu aiheuttavan häiriöitä verkon muulle liikenteelle.
  2. Tietoturvallisuus: Reititin luo kotiisi oman sisäverkon, jolloin kotikäyttöön jakamasi kansiot ja tiedostot eivät näy maailmalle. Omat jaot kannattaa aina myös suojata salasanalla.
  3. Kotona käytettävien internet-laitteiden määrä: Tällä hetkellä Kyläkuidun palveluntarjoaja toimittaa 5 IP-osoitetta jokaiseen talouteen, joka rajoittaa internet-laitteiden määrää. Reitittimen ansiosta tätä rajaa ei ole ja siten useampi laite voi samaan aikaan olla verkossa (tabletit, älypuhelimet, TV:t, tietokoneet, pelikonsolit, jne)
  4. IPTV palvelu (KyläSuper): Kyläkuidun toimittama IPTV digiboksi kytketään aina suoraan verkkokaapelilla kotipäätteelle. Mikäli verkkokaapelointi on haastavaa toteuttaa, voi myös käyttää datasähkö-muuntimia, jolloin IPTV signaali viedään kiinteistön sähköverkon kautta.
  5. Ylijännitteen varalle: Kotipääte on hyvä suojata ylijännitesuojalla, koska ylijännitevauriot eivät kuulu laitteen takuuseen. Ukkosen aikana kotipääte on myös hyvä kytkeä pois verkkovirrasta.

 

Muista vielä, että tietokoneessasi on hyvä olla toimiva palomuuri ja päivitetty virustorjunta.

Tärkeää tietoa kodin sisäverkosta (Inteno EG300AC)

Tärkeää tietoa kodin sisäverkosta

Kodin sisäverkko kannattaa rakentaa oikein, jotta käyttö on mahdollisimman sujuvaa ja turvallista. Tärkein asia on reitittimen hankinta talouteen, jota vahvasti suosittelemme. Vanhaa ADSL-modeemia ei tähän tarkoitukseen voi käyttää.

Alla oleva kuva kertoo suositellun asennustavan seuraavista näkökulmista:

Langattomuus: Lähes kaikki nykyajan laitteet voidaan liittää verkkoon langattomasti (WLAN) mikäli taloudessa on tähän sopiva kotipääte / reititin. Rakennuskaudesta 2015 lähtien Kyläkuitu toimittaa valokuituliittymän tilanneille asiakkailleen Inteno EG300AC mallisen kotipäätteen, jossa WLAN tukiasema on sisään rakennettuna.

Kotona käytettävien internet-laitteiden määrä: Tällä hetkellä Kyläkuidun palveluntarjoaja toimittaa 4 IP-osoitetta jokaiseen talouteen, joka rajoittaa internet-laitteiden määrää. Reitittimen ansiosta tätä rajaa ei ole ja siten useampi laite voi samaan aikaan olla verkossa (tabletit, älypuhelimet, TV:t, tietokoneet, pelikonsolit, jne)

IPTV palvelu (KyläSuper): IPTV digiboksi kytketään aina suoraan verkkokaapelilla kotipäätteelle. Mikäli verkkokaapelointi on haastavaa toteuttaa, voi myös käyttää datasähkö-muuntimia, jolloin IPTV signaali viedään kiinteistön sähköverkon kautta.

Ylijännitteen varalle: Kotipääte on hyvä suojata ylijännitesuojalla, koska ylijännitevauriot eivät kuulu laitteen takuuseen. Ukkosen aikana kotipääte on myös hyvä kytkeä pois verkkovirrasta.

Muista vielä, että tietokoneessasi on hyvä olla toimiva palomuuri ja päivitetty virustorjunta.

Maxivision

Maxivision Go- käyttöohje

Maxivision viihteen käyttöliittymä päivitettiin 1.12 uudempaan ja käyttäjäystävällisempään Go- versioon. Ohjeet uuden käyttöliittymän ominaisuuksista löydät alla olevasta linkistä.

Maxvision Go käyttöohje

Maxivision IPTV-palveluiden käyttöönotto uusille asiakkaille

Uudet KyläSuper- tilaajat voivat halutessaan ottaa TV-viihde palvelun käyttöönsä tilaamalla päätelaitteen Maxivisionilta osoitteesta: http://www.maxivision.fi/kylakuitu

Lue lisää palvelusta: www.maxivision.fi

Maxivision IPTV-palveluiden käyttöönotto vanhoille asiakkaille

Maxivision IPTV-palveluiden käyttöönotto

Motorola IPTV-laitteen televisiopalveluiden tarjoajan vaihtaminen nykyisestä LumoTV:stä Maxivisioniin tapahtuu kolmessa osassa.

 

Vaihe 1.

Ensimmäisessä vaiheessa laitteen sarjanumero ja niin kutsuttu MAC-osoite tulee toimittaa Netplazalle ja sitä kautta Maxivisionin tietoon.

Tiedot löytyvät Motorola VIP1003 / VIP1853 IPTV -laitteen pohjasta. Sarjanumeron alussa on merkintä “Serial No:” ja MAC-osoitteen alussa on merkintä “MAC:” Näiden tietojen avulla Maxivision pystyy ohjaamaan omilta palvelimiltaan oikean palvelun laitteiden rekisteröityneille käyttäjälle.

1. Käännä Motorola VIP1003 / VIP1853 IPTV -laite ylösalaisin

2. Merkitse muistiin laitteen pohjassa olevat tunnistetiedot (sarjanumero ja MAC-osoite)

3. Avaa verkkoselaimeen osoite http://www.netplaza.fi/kymijoki

4. Täytä lomakkeen kentät ja paina lopuksi “Lähetä tiedot” –painiketta

 

TIEDOT TULEE EHDOTTOMASTI LÄHETTÄÄ 20.11.2014 MENNESSÄ!

 

Epäselvissä tilanteissa lisätietoja saa Netplazan asiakaspalvelunumerosta 010 2811 750


Vaihe 2.

Toisessa vaiheessa käyttäjän tulee luoda asiakkuus Maxivisionin palveluihin.

Asiakkuuden luominen voidaan tehdä vasta sitten, kun Maxivision on lisännyt laitteen rekisteriin ja Netplaza on lähettänyt asiakkaalle vahvistusviestin asiasta. Tämä kestää noin viikon.

Mikäli tietoja ei ole toimitettu Netplazalle 20.11.2014 mennessä, viivästyy IPTV-laitteen käyttöönotto.

Kun olet saanut vahvistusviestin, luo uusi Maxivision-asiakkuus osoitteessa https://my.maxivision.fi/customer/register

Tämän jälkeen omia Maxivisionin palveluita voi räätälöidä osoitteessa https://my.maxivision.fi/login

Maxivisionin käyttöönottoon liittyviä lisäohjeita löytyy osoitteessa http://www.maxivision.fi/asennus


Vaihe 3.

Kolmannen vaiheen voit suorittaa heti Maxivisionin asiakkuuden luomisen jälkeen. Tällöin tehdään Motorola VIP1003 / VIP1853 IPTV -laitteen ohjelmistopäivitys televisiopalveluiden tarjoajan vaihtamiseksi.

 

Toimenpide tehdään laitteen kaukosäätimellä seuraavasti:

Sammuta televisiossa kiinni oleva Motorola IPTV-laite irroittamalla sen virtajohto hetkeksi. IPTV-laite voi olla kiinni missä tahansa HP-kytkimen tai mahdollisen kotireitittimen porteista.

1. Heti, kun laite käynnistyy, paina pitkään kaukosäätimen MENU-näppäintä

2. Näyttöön tulee sininen “System Configuration Menu”-näkymä

 

Jos valikko ei tule näkyviin, käynnistä laite uudestaan ja paina uudestaan kaukosäätimen MENU-näppäintä

3. Siirry kaukosäätimen nuolinäppäimillä kohtaan “System”

4. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä

5. Valitse kohta “Factory Reset”

6. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä

7. Valitse kohta “Remove Software”

8. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä (Vanhan ohjelmiston poistamisesta ei tule ilmoitusta)

9. Paina kaukosäätimen nuolinäppäintä vasemmalle

 

Näyttö palaa “System Configuration Menu” –näkymään

10. Näppäile kaukosäätimellä numerosarja “7532” (Tämä tapahtuu ilman mitään ilmoituksia television näytöllä)

 

Näyttöön tulee “Firmware Configuration Menu” –näkymä

11. Siirry kaukosäätimen nuolinäppäimillä alaspäin kohtaan “Advanced”

12. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä

 

“Advanced” -valikossa tulee vaihtaa seuraavat arvot (Merkkejä pyyhitään kaukosäätimen BACK-näppäimellä ja pisteen saa VIHREÄLLÄ-näppäimellä)

“Kernel protocol” = 6
“HTTP server” = 83.216.4.215
“Ignore VCI” = YES

 

Kun nämä muutokset on tehty siirrytään tallentamaan asetukset

1. Paina kaukosäätimen nuolinäppäintä ylöspäin kunnes tulet kohtaan “Status Screen Color”

2. Paina kaukosäätimen nuolinäppäintä vasemmalle

3. Paina kaukosäätimen nuolinäppäintä alaspäin kohtaan “Exit”

4. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä

5. Näyttöön tulee valikko “Exit options”

6. Valitaan kaukosäätimellä näkyvistä vaihtoehdoista “Save and Reboot”

7. Paina kaukosäätimen OK-näppäintä

8. IPTV-laite näyttää ilmoituksen “Saving”

9. Sen jälkeen laite näyttää ilmoituksen “Rebooting”

10. Tämän jälkeen IPTV-laite käynnistää itsensä

 

Seuraavaksi laiteen virtajohto tulee irrottaa hetkeksi.

Kun laite kytketään jälleen päälle, pääsee laite ottamaan yhteyttä Maxivisionin palvelimelle ja näkemään asiakkaan käyttöön kytkemät palvelut.

Epäselvissä tilanteissa lisätietoja saa Netplazan asiakaspalvelunumerosta 010 281 1750 tai Maxivisionin numerosta 09 3508 2670.

 

Voit saada apua IPTV-muutoksen tekemiseen Kymijoen Kyläkuidun päivystyspisteeltä seuraavissa paikoissa:

Kyläkuitu, Kouvolan toimipiste
Hovioikeudenkatu 16
45100 Kouvola
020 775 0883

Kyläkuitu, Iitin toimipiste
ATK Shop
Keskikatu 2
47400 Kausala
050 490 3588

Motorola IPTV- laitteen muutostyöt 19,90€

Muistathan, että ohjelmistopäivityksen voi suorittaa vasta kun käyttöönoton ensimmäinen ja toinen vaihe ovat suoritettu.

 

Usein esitetyt kysymykset

Tv-kuva ja ääni pätkivät, boksi jumittuu ja vaatii uudelleenkäynnistämistä.

Toistuvat häiriöt Maxivision- viihdeboksin (jäljempämä viihdeboksi) toiminnassa johtuvat usein sisäverkon tai internet- yhteyden ongelmista.

Ongelman voi aiheuttaa:

• jokin sisäverkon laite, esimerkiksi huonosti toimiva PLC- sovitin (Ethernet- sovitin sähköverkkoon), reititin tai kotipääte.
• virheilevä / katkeileva / liian hitaasti toimiva internet-yhteys.

Vianselvitys kannattaa aloittaa seuraavasti:

• Mikäli  viihdeboksinne on kytketty internetiin reitittimen tai PLC- sovittimen (Ethernet- sovitin sähköverkkoon), kytkekää se suoraan Kyläkuidun kotipäätteeseen.
• Käynnistäkää viihdeboksi ja kotipääte uudelleen.
• Tarkistakaa ettei muu dataliikenne tuki nettiliittymää ja suorittakaa nopeustesti. Muut verkkoa kuormittavat laitteet ja WLAN- reititin kannattaa sammuttaa / kytkeä irti testauksen ajaksi.
• Mikäli internet- yhteys on kunnossa mutta vika IPTV- palvelussa jatkuu, olkaa yhteydessä Maxivision- asiakaspalveluun.

Yhteystiedot vikailmoituksiin löydätte tuki- sivultamme.

 

Latausruudun ensimmäinen palkki on punainen.

Viihdeboksi ei saa yhteyttä mihinkään laitteeseen. Kotipääte voi olla pois päältä tai ethernet- kaapeli, jolla viihdeboksi on siihen kytketty, voi olla irti / vaurioitunut.

• Tarkistakaa laitteiden merkkivalot.
• Tarkistakaa, että viihdeboksiin kytketty ethernet- kaapeli on ehjä ja kytketty kotipäätteeseen.

 

Latausruudun ensimmäinen palkki on keltainen.

Viihdeboksi ei saa ip-osoitetta. Vika asiakkaan sisäverkon kytkennöissä / laitteissa tai nettiliittymän toiminnassa.

• Tarkistakaa, että internet- yhteys toimii kytkemällä tietokone suoraan kotipäätteeseen lähiverkkokaapelilla. Mikäli sisäverkkoon on kytketty WLAN- reititin, sammuttakaa se testauksen ajaksi.
• Mikäli internet- yhteys toimii, tarkistakaa viihdeboxin kytkennät: Viihdeboksin tulisi olla kytkettynä suoraan kotipäätteeseen.
• Mikäli internet- yhteys ei toimi, olkaa yhteydessä Kyläkuituun tai Netplazaan.

Yhteystiedot vikailmoituksiin löydätte tuki- sivultamme.

 

Maxivision-logoa ei näy lainkaan latausruudulla.

Ruudulla näkyy ainoastaan viisi palloa. Pari palloista muuttuu vihreäksi ja kierros alkaa alusta. Maxivision-boksin ohjelmisto on poistettu. Ottakaa yhteyttä Maxivision- asiakaspalveluun.

Yhteystiedot vikailmoituksiin löydätte tuki- sivultamme.

 

Tekstitys ei näy tai se on väärällä kielellä.

Jos tekstitystä ei näy ollenkaan, tarkistakaa viihdeboksin tekstitysasetukset. Saattaa olla, että tekstitystä ei ole aktivoitu. Viihdeboksin asetukset löytyvät vasemman puoleisen päävalikon kohdasta ASETUKSET – TEKSTITYS – ei käytössä = käytössä.

 

On kaksi tapaa vaikuttaa tekstitykseen:

• Oletuskielen voi valita Viihdeboksin asetussivulta.
• Ohjelmakohtaista tekstitystä voi muuttaa oikean puoleisen päävalikon kautta, mikäli vain ohjelmalla on erillisiä tekstitysvaihtoehtoja tarjolla.

Huom! Ohjelmakohtainen asetus unohtuu kanavanvaihdon jälkeen.

 

Tallennusten laatu ei vastaa kanavan laatua

Ohjelmat HD kanavilta voi toistaiseksi tallentaa vain SD laadulla.

 

Miten teksti-TV:ssä pysäytetään alisivujen lataus?

VASEN ja OIKEA nuolipainikkeet aktivoivat pysäytyksen. Kun painat nuolipainikkeita kerran sellaisella sivulla millä on useita alisivuja, niin alisivut eivät enää päivity automaattisesti. Samoilla painikkeilla voi tämän jälkeen selata haluamalleen alisivulle, kunhan ne ovat latautuneet laitteen muistiin.

 

Miten tallenteiden kelaus toimii?

Ohjelmien tallennustekniikka on muuttunut, minkä takia kuvakelaus ei toimi uusien tallenteiden kanssa. Päivän 1.12.2014 jälkeen tallennettuja ohjelmia pystyy kelaamaan vain hypyissä. Kelaus aktivoidaan nuolipainikkeilla, minkä jälkeen YLÖS / ALAS nuolten avulla voi valita hypyn pituuden ja VASEN / OIKEA nuolten avulla hyppyjen määrän. Ennen päivää 1.12.2014 tallennettuja ohjelmia pystyy tämän lisäksi kuvakelaamaan. Kelaus aktivoidaan kaukosäätimen kelauspainikkeilla. Useampi painallus nopeuttaa kelausta ja PLAY / OK painike pysäyttää kelauksen. Videokirjastoissa olevien videoiden kelaustavat vaihtelevat ja niihin saattaa tulla muutoksia.

 

Yksittäinen kanava tai useampia on kadonnut kanavalistalta.

• Tarkistakaa osoitteessa my.maxivision.fi että kyseisen kanavan / kanavapaketin tilauksenne on voimassa.
• Tarkistakaa myös että käytössänne ei ole kanavalistoja joilta kyseiset kanavat puuttuvat.

 

Tallenteen perässä lukee ‘Ei ohjelmatiedoissa’

Tv-yhtiö on muuttanut alunperin ilmoittamiaan ohjelmatietoja (esim. ohjelman nimeä tai lähetysaikaa). Vanhentuneiden ohjelmatietojen mukaan tallennettu ohjelma merkitään my.maxivision.fi:ssä tilamerkinnällä ‘Ei ohjelmaoppaassa’.

 

Sama ohjelma on tallentunut kahteen kertaan.

Käytössänne on ilmeisimmin tallennussääntöjä. Jos tv-yhtiö tekee yllämainittuja muutoksia jo ilmoitettuihin ohjelmatietoihin, niin tallennussääntö tallentaa ohjelman sekä uusien että vanhojen ohjelmatietojen mukaan (jos molemmat vain täyttävät tallennussäännössä määritellyt ehdot). Vanhojen ohjelmatietojen mukaan tehty tallenne näkyy tällöin ‘Ei ohjelmaoppaassa’ tilamerkinnällä. Tallennussäännöt saattavat myös tallentaa ohjelmia kahteen kertaan jos olette vaihtaneet hiljattain lähetysten oletuslaatua. Tallenteet tehdään samalla laadulla kuin valittu oletuslaatu.

 

Toimiiko Maxivision wlanilla?

Ei toimi. Maxivision-bokseissa ei ole sisäänrakennettua wlan-sovitinta. Internet-yhteys pitää kytkeä boksiin ethernet-kaapelilla.

 

Alueelliset uutislähetykset ja mainokset.

Maxivisionilla on tällä hetkellä vain yksi lähetyskeskus Espoossa, jolloin myös alueelliset uustislähetykset sekä mainokset tulevat sieltä.

 

Salasanan vaihtamisen jälkeen Viihdeboksi ei toimi ilman uudelleenkirjautumista.

Viihdeboksi tallentaa viimeksi käytetyn käyttäjänimen ja salasanan muistiinsa, joiden avulla se kirjautuu automaattisesti palveluun aina käynnistyksen yhteydessä.

Jos muutat salasanan my.maxivision.fi sivuston kautta, niin Viihdeboksin muistissa oleva vanha salasana ei enää toimi. Tällöin ruudulle ilmestyy teksti kanavia ei saatavilla ja vaihtoehdot yritä uudestaan / peruuta. Valitse peruuta ja syötä tunnuksesi uudestaan.

Vianmääritys ja ratkaisut

Ei signaalia-ilmoitus

Väärä kanava valittuna televisiossa, boksi stand by –tilassa (merkkivalo punainen) tai HDMI-piuha irti.

Ei kanavia-ilmoitus

Peruspalvelut aktivoimatta

Kanavia ei saatavilla -tekstin lisäksi ruudulla lukee ’Epäonnistui’ ja vaihtoehdot 'Yritä uudelleen' ja 'Peruuta'

  • boksi ei pääse nettiin kunnolla
  • käyttäjätunnukset ovat boksin muistissa väärin
  • Mökkilliittymä ei aktiivisessa tilassa

 

Kuitupääte kannattaa käynnistää virtajohdosta uusiksi, odottaa muutama minuutti että pääte on käynnistynyt ja sitten käynnistää vielä Maxivision-boksi virtajohdosta uusiksi. Jos sama ilmoitus tulee edelleen niin valitaan ruudulta vaihtoehto 'Peruuta' ja kirjoitetaan käyttäjätunnukset boksille uusiksi.

Lähetys ja/tai ääni pätkii

  • ongelma sisäverkossa
  • ongelma liittymässä
     

Tekstitykset puuttuvat: asetuksissa vika?

Korjaus: avataan Maxivisionin päävalikko "Asetukset" - "Tekstitys" - "Tekstitys: Käytössä".

EPG ei toimi: boksi jumissa?

Yleensä boksin uudelleenkäynnistäminen virtajohdosta auttaa.

Maksullinen kanvavapaketti ei näy

Jos maksukanavat puuttuvat kokonaan listalta niin todennäköisimmin kanavapaketin tilaus on päättynyt. Asiakas voi itse tarkistaa tilauksensa itsepalvelukeskuksessamme osoitteessa my.maxivision.fi.

Punainen valo palaa: boksi jumissa?

Boksin valon kuuluukin palaa punaisena jos boksi on sammutettu kaukosäätimestä. Jos boksi ei käynnisty virtanapista ja boksi on jo käynnistetty virtajohdosta, niin boksin voi kokeilla resetoida boksin pohjassa olevasta virtanapista: nappia pidetään pohjassa 10-20 sekuntia kunnes boksin virtavalo välkkyy.

Boksi jää looppaamaan käynnistyksessä

Viallinen HDMI-portti/kaapeli

 

Vianselvitys asiakkaan toimesta:

 

Virrat pois IPTV-boksista ja valokuitumodeemista.

Käynnistysjärjestys:

  1. modeemi
  2. IPTV-boksi
     

Mökkiliittymässä liittymän käyttöpäivien aktivointi ennen boksin käynnistystä.

Internetyhteyden tarkistus

toimiiko muilla laitteilla, miten valot palavat päätelaitteessa

Kaapeleiden tarkistus

  • sähköjohdot
  • verkkokaapelit
  • HDMI-kaapelit
     

Onko kunnolla kiinni? Onko vikoja? Ovatko laadukkaita ja verkkokaapeli väh. CAT5e.

Verkon muut laitteet

  • datasähkö ja wlan-sillat voivat aiheuttaa pätkimistä ja pakettihävikkiä yhteydessä
  • Genexiksen päätelaite on herkkä kaatamaan sisäverkon DHCP-palvelun
     

jos käytössä on erillinen reititin, jolloin myös Maxivisionin kanssa voi olla ongelmia.

Latauksen merkkivalot

Latausruudun ensimmäinen palkki on punainen. Uudemmilla boksimalleilla ei näy latausvaiheessa lainkaan palkkeja. Uusilla bokseilla tämä vika ilmoitetaan tekstillä ’Error 1’.

Viihdeboksi ei saa yhteyttä mihinkään laitteeseen.

Kotipääte voi olla pois päältä tai ethernet- kaapeli, jolla viihdeboksi on siihen kytketty, voi olla irti / vaurioitunut.

  • Tarkistakaa laitteiden merkkivalot
  • Tarkistakaa, että viihdeboksiin kytketty ethernet- kaapeli on ehjä ja kytketty kotipäätteeseen.
  • Latausruudun ensimmäinen palkki on keltainen Uusilla bokseilla tämä vika ilmoitetaan tekstillä ’Error 2’.
     

Viihdeboksi ei saa ip-osoitetta

Vika asiakkaan sisäverkon kytkennöissä / laitteissa tai nettiliittymän toiminnassa

  • Tarkistakaa, että internet- yhteys toimii kytkemällä tietokone suoraan kotipäätteeseen lähiverkkokaapelilla.
  • Mikäli sisäverkkoon on kytketty WLAN- reititin, sammuttakaa se testauksen ajaksi